
Jun.-Prof. Dr.-Ing. Patrick Wolf
Kontakt
Raum 48-370
Tel.: +49 631 205 3338
e-Mail:patrick.wolf(at)cs.rptu.de
Themenbereiche
- Off-road intelligence
- Context-aware & adaptive autonomy
- Behavioral intelligence & behavior networks
- Cognitive architectures for field robotics
- Safe and reliable off-road machinery
- Autonomy for heavy machinery & specialized vehicles
- Modular vehicle systems & tool integration
- Resilient robotics & system health monitoring
- Safety, availability & reliability of robots in rugged terrain
- Application Domains
- Forestry & agricultural automation
- Robots in construction
- Search & rescue robotics / autonomous firefighting
- Navigation in inaccessible & rugged terrain
Vita
Jun.-Prof. Dr.-Ing. Patrick Wolf ist Juniorprofessor für Steuerungs- und Perzeptionsarchitekturen für Offroad-Robotersysteme am Fachbereich Informatik der RPTU Kaiserslautern. Seine Forschungsschwerpunkte liegen in der Behavioral Intelligence sowie in selbstadaptiven Architekturen für autonome Robotersysteme.
Nach seinem Studium der Angewandten Informatik an der Technischen Universität Kaiserslautern, das er von 2010 bis 2016 mit dem Schwerpunkt auf eingebetteten Systemen und Robotik absolvierte, widmete sich Patrick Wolf in seiner Masterarbeit dem Thema „Structured Design of Quality-Sensitive Behavior-Based Perception Systems“. Hierbei untersuchte er die Qualität von Sensordaten und deren Auswirkungen auf die Steuerung autonomer Fahrzeuge.
Von 2016 bis 2023 war er als wissenschaftlicher Mitarbeiter und Doktorand am Lehrstuhl für Robotersysteme der RPTU tätig. In dieser Zeit forschte er intensiv an autonomen Nutzfahrzeugen und promovierte 2022 mit Auszeichnung. Seine Dissertation mit dem Titel „Cognitive Processing in Behavior-Based Perception of Autonomous Off-Road Vehicles“ stellte innovative Konzepte zur robusten Umwelterkennung und adaptiven Perzeptionsarchitektur vor.
Anschließend war er von 2023 bis 2025 als Senior Safety Engineer am Fraunhofer IESE tätig, wo er sich mit der Sicherheit des autonomen Fahrens und Ansätzen zum situativen Risikomanagement autonomer Systeme auseinandersetzte. In dieser Zeit war er auch Lehrbeauftragter an der RPTU und hielt die Vorlesung „Off-road Robotics“, die mehrfach mit dem VLU-Preis für besonderes Engagement in der Lehre ausgezeichnet wurde.
Seit Juli 2025 ist er am Fachbereich Informatik der RPTU als Juniorprofessor tätig und weiterhin als Experte für „Autonomik“ am Fraunhofer IESE aktiv.
Veröffentlichungen (Auszug)
2025
- A Dependable Trajectory Prediction Pipeline for Autonomous Driving. Integrating Computer Vision and Bayesian Networks for Highway Safety.
5th international Workshop on Safe Autonomous Systems, (2025)
https://www.researchgate.net/publication/389418263 - Situational Risk Awareness for Autonomous Robots. Maximizing Safety and Operational Availability Across Domains.
1st German Robotics Conference, (2025)
https://www.researchgate.net/publication/389826191 - Enhancing Safety and Performance of Autonomous Systems in Open Contexts Through the Layers of Protection Architecture (LOPAAS).
5th international Workshop on Safe Autonomous Systems, (2025)
2024
- Evaluating Self-Adaptive Architectures for Automated Driving Systems.
2024 11th International Conference on Internet of Things, S. 212 - 217. (2024)
https://ieeexplore.ieee.org/document/10710315 - Utilizing sensory uncertainty detection for robot health monitoring and performing active perception adaptation.
Commercial Vehicle Technology 2024, S. 363 - 376. (2024)
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-45699-3₂1 - Tree-SLAM. Localization and Mapping in Dense Forest Environments for Autonomous Vehicles.
Commercial Vehicle Technology 2024, S. 345 - 362. (2024)
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-45699-3₂0 - Pioneering Situation-aware Autonomy and Safety for Off-Highway Machinery in Unpredictable Terrain.
(2024) - Ensuring Safe Autonomy. Navigating the Future of Autonomous Vehicles.
19th European Dependable Computing Conference (EDCC24), (2024)
https://arxiv.org/abs/2403.19006 - MINTresse wecken. Frühkindliche Bildung mit Robotern.
(2024)
https://www.iese.fraunhofer.de/blog/mint-fruehkindliche-bildung-mit-robotern/ - Wie Normen und Standards die Zukunft von Künstlicher Intelligenz und Autonomen Systemen prägen.
(2024)
https://www.iese.fraunhofer.de/blog/ki-normen-und-standardisierung/
2023
- Aktuelle Forschung im Bereich des autonomen Fahr- und Arbeitsbetriebs von Nutzfahrzeugen.
Jahresmagazin AUTOMATION + ROBOTIK, S. 48 - 53. (2023)
https://www.researchgate.net/publication/366158277 - Global map generation using local feature grid maps for autonomous vehicles in frequently changing off-road environments.
18th International Conference on Intelligent Autonomous Systems (IAS 2023), (2023)
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-44851-5₂ - Reverse-Engineering of Behavior-Based Robot Components.
18th International Conference on Intelligent Autonomous Systems (IAS 2023), (2023)
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-44981-9₂7 - Navigating Off-roads. Using Deep neural Networks for Rock detection in off-road Autonomous Driving with Unimog.
20th International Conference on Ubiquitous Robots (UR 2023), (2023)
https://ieeexplore.ieee.org/document/10202220 - Simultaneous top-down and bottom-up perception for autonomous off-road driving.
2023 International Conference on Robotics and Automation (ICRA), (2023)
2022
- Human-inspired cognitive processing for robust autonomous off-road driving.
5th Young Reseachers Symposium 2022, S. 35. (2022) - Traction optimization for robust navigation in unstructured environments using deep neural networks on the example of the off-road truck Unimog.
17th International Conference on Intelligent Autonomous Systems – IAS-17, S. 191 - 208. (2022) - A modular control architecture for safe and robust robot operation and inspection in steep slope vineyards.
Resilient Smart Farming Lab Workshop Informatik 2022 (RSF-Lab 2022), (2022) - Integration of human skeleton posture models into REACTiON for realizing dynamic risk management.
7th International Commercial Vehicle Technology Symposium Kaiserslautern – CVT 2022, (2022) - Disturbance and Particle Detection in LiDAR Data.
48th Annual Conference of the IEEE Industrial Electronics Society (IECON 2022), (2022) - Cognitive Processing in Behavior-Based Perception of Autonomous Off-Road Vehicles.
(2022) - Universelle Nutzfahrzeugkonzepte zum autonomen Arbeiten in herausfordernden Umgebungen. Ein Zwischenbericht zum Projekt »Autonome Arbeitsmaschine für den Einsatz in Anwendungen wie Katastrophenschutz/ Feuerwehr, Forstwirtschaft und Weinbau«..
CVC News, Vol. 2, S. 20 - 24. (2022)
2021
- Extending Skills of Autonomous Off-Road Robots on the Example of Behavior-Based Edge Compaction in a Road Construction Scenario.
Commercial Vehicle Technology 2020/2021. Proceedings of the 6th Commercial Vehicle Technology Symposium – CVT 2020/2021, (2021) - Data-fusion for robust off-road perception considering data quality of uncertain sensors.
IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS), S. 6853 - 6860. (2021) - Autonome Navigation und Umfelderkennung eines Unimogs in unstrukturiertem Terrain.
Tagungsband DWT-SGW Forum Unmanned Systems VIII, S. 30. (2021) - Autonomes Arbeiten mit dem Unimog. Umrüstung für Arbeitseinsätze im Katastrophenschutz, bei Feuerwehr, Forstwirtschaft, Weinbau und Deponie.
CVC News, Vol. 2, S. 8 - 10. (2021) - Localization using OSM landmarks.
2021 Latin American Robotics Symposium (LARS), 2021 Brazilian Symposium on Robotics (SBR), and 2021 Workshop on Robotics in Education (WRE), S. 228 - 233. (2021)
DOI: 10.1109/LARS/SBR/WRE54079.2021.9605475 ISBN: 978-1-6654-0761-8
2020
- Behavior-Based Obstacle Detection in Off-Road Environments Considering Data Quality.
Informatics in Control, Automation and Robotics, Vol. 495, S. 786 - 809. (2020) - Autonome Off-Road Navigation von Nutzfahrzeugen. Erfahrungsbericht und Testergebnisse des CVC-Leitprojekts zum autonomen Fahrbetrieb von Nutzfahrzeugen im Off-Road-Bereich.
CVC News, Vol. 1, S. 4 - 10. (2020) - Evolution of robotic simulators. Using UE 4 to enable real-world quality testing of complex autonomous robots in unstructured environments.
Proceedings of the 10th International Conference on Simulation and Modeling Methodologies, Technologies and Applications (SIMULTECH 2020), S. 271 - 278. (2020) - Advanced scene aware navigation for the heavy duty off-road vehicle Unimog.
The 9th International Conference on Advanced Concepts in Mechanical Engineering – ACME 2020. IOP Conference Series, Vol. 997, S. 1 - 18. (2020)
DOI: 10.1088/1757-899x/997/1/012093 - Towards High-Quality Road Construction. Using Autonomous Tandem Rollers for Asphalt Compaction Optimization.
Proceedings of the 37th International Symposium on Automation and Robotics in Construction (ISARC), S. 90 - 97. (2020) - Autonomous Off-Road Navigation using Near-Feature-Based World Knowledge Incorporation on the Example of Forest Path Detection.
Preprint submitted to Robotics and Autonomous Systems, (2020) - Wenn Autos fahren wie von Geisterhand. Off-Road-Bereich wird zur Herausforderung / Nutzen wäre aber enorm.
KOMMUNALtopinform, Vol. 4, S. 62 - 63. (2020)
2019
- White Paper. High Quality Road Construction using 5G-AMMCOA. Autonomous Mobile Machine Communication for Off-Road Applications.
, S. 1 - 7. (2019) - Distributed Coordination and Task Assignment of Autonomous Tandem Rollers in Road Construction Scenarios.
36th International Symposium on Automation and Robotics in Construction (ISARC 2019), S. 953 - 960. (2019) - Combining Onthologies and Behavior-Based Control for Aware Navigation in Challenging Off-Road Environments.
Proceedings of the 16th International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics (ICINCO 2019), S. 135 - 146. (2019)
DOI: 10.5220/0007934301350146, ISBN: 9789897583803
2018
- Behavior-Based Control for Safe and Robust Navigation of an Unimog in Off-Road Environments.
Commercial Vehicle Technology 2018. Proceedings of the 5th Commercial Vehicle Technology Symposium – CVT 2018, S. 63 - 76. (2018) - Cooperation and Communication of Autonomous Tandem Rollers in Street Construction Scenarios.
Commercial Vehicle Technology 2018. Proceedings of the 5th Commercial Vehicle Technology Symposium – CVT 2018, S. 25 - 36. (2018) - Combining Behavior-Based and Contract-Based Control Architectures for Behavior Optimization of Networked Autonomous Vehicles in Unstructured Environments.
Commercial Vehicle Technology 2018. Proceedings of the 5th Commercial Vehicle Technology Symposium – CVT 2018, S. 324 - 335. (2018) - Auf dem Weg zur autonomen Straßenfertigung. Kooperation und Kommunikation von vollautomatisierten Nutzfahrzeugen in der Baustelle von morgen am Beispiel von BOMAG Tandemwalzen..
CVC News, Vol. 1, S. 12 - 15. (2018) - Local Behavior-Based Navigation in Rough Off-Road Scenarios based on Vehicle Kinematics.
2018 IEEE International Conference on Robotics and Automation (ICRA), S. 719 - 724. (2018)
DOI: 10.1109/ICRA.2018.8460631 - Behavior-Based Low-Level Control for (semi-) Autonomous Vehicles in Rough Terrain.
Proceedings of ISR 2018, S. 386 - 393. (2018)
2017
- Quality-Based Behavior-Based Control for Autonomous Robots in Rough Environments.
Proceedings of the 14th International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics (ICINCO 2017), Vol. 1, S. 513 - 524. (2017) - Autonomie in unwegsamem Gelände. Aktuelle Zwischenergebnisse des CVC-Leitprojekts zum autonomen Fahrbetrieb von Nutzfahrzeugen im Off-Road Bereich.
CVC News, Vol. 2, S. 8 - 11. (2017)